Petikan Ucapan Bajet 2010
Memperkukuhkan Pengurusan Kewangan Kerajaan
Pada masa sekarang Kerajaan adalah dalam peringkat akhir untuk melengkapkan
kajian pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (CBP), terutamanya untuk
mengenalpasti impak sosial terhadap rakyat. Tujuan kajian ini adalah memastikan
jika CBP perlu dilaksanakan bagi mencapai kestabilan kewangan Kerajaan, ia tidak
akan membebankan rakyat. Sekiranya Kerajaan melaksanakan CBP, ia akan
menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada serta pengecualian
tertentu akan diberi kepada golongan berpendapatan rendah. Kadar CBP yang akan
dikenakan dijangka lebih rendah daripada kadar cukai jualan dan cukai
perkhidmatan sedia ada.
YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun
Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
Merangkap
Menteri Kewangan Malaysia
23 Oktober 2009
Petikan Ucapan Bajet 2005
Menyusun Semula Sistem Percukaian
Kerajaan akan terus memastikan sistem percukaian lebih efisyen, saksama, mesra
perniagaan serta berupaya menjana punca pendapatan yang stabil. Ke arah tujuan
ini, Kerajaan bercadang mewujudkan Panel Kajian Semula Sistem Percukaian dengan
dianggotai oleh wakil dari sektor awam dan swasta. Panel ini akan mengkaji
sistem cukai, serta peruntukan yang disediakan di bawah Akta Cukai Pendapatan
1967. Fokus kajian ini adalah untuk memastikan peruntukan percukaian yang
disediakan masih lagi relevan. Peruntukan yang sedia ada akan dipinda supaya
pentadbiran cukai lebih jelas dan telus.
Satu lagi aspek percukaian yang akan dikaji ialah cukai penggunaan. Pada masa
ini, cukai penggunaan yang sedang dilaksanakan adalah cukai jualan dan cukai
perkhidmatan. Cukai jualan dikenakan ke atas barang ketika diimport atau di
peringkat pengilangan. Cukai perkhidmatan pula dikenakan ke atas perkhidmatan
tertentu, termasuk yang disediakan oleh golongan profesional serta pengusaha
hotel dan restoran. Kerajaan bercadang untuk menggantikan kedua-dua cukai ini
dengan satu cukai penggunaan yang akan dikenali sebagai Cukai Barang dan
Perkhidmatan (CBP), yang lebih komprehensif, cekap, telus dan berkesan yang
mampu meningkatkan kadar pematuhan cukai (tax
compliance). Sistem baru ini memerlukan syarikat menyimpan akaun yang
teratur dan kutipan hasil kerajaan dijangka akan meningkatkan.
Kerajaan mencadangkan cukai baru ini dilaksanakan pada 1 Januari 2007.
Pengenalan cukai baru ini dapat memberi Kerajaan peluang untuk mengurangkan
kadar cukai pendapatan individu dan syarikat. Kerajaan juga akan memastikan
golongan rakyat yang berpendapatan rendah tidak terbeban dengan pelaksanaan CBP.
Barang dan perkhidmatan yang dianggap keperluan asas akan berkadar sifar atau
dikecualikan. Tambahan pula perniagaan kecil akan dikecualikan dari cukai ini.
Kerajaan akan menyediakan peluang untuk organisasi awam dan swasta untuk
terlibat di dalam perbincangan ke arah pelaksanaan CBP.
YAB Dato’ Seri Abdullah bin Ahmad Badawi
Perdana Menteri Malaysia
Merangkap Menteri Kewangan Malaysia
10 September 2004
Petikan Ucapan Bajet 1993
Integrasi Cukai Pengunaan Yang Sedia Ada
Struktur cukai pengunaan sekarang mengandungi
beberapa kelemahan yang menjadikan ia tidak cekap. Tambahan pula, hasil
pendapatan tidak setimpal dengan pertumbuhan dalam ekonomi.Oleh itu, saya
berhasrat untuk mengintegrasikan dan menyusun semula cukai jualan dan cukai
perkhidmatan sedia ada kepada cukai disatukan dipanggil Cukai Jualan dan Cukai
Perkhidmatan atau SST. Integrasi ini akan membantu mengatasi beberapa kelemahan
seperti cukai berganda, pemindahan harga, tidak adil kepada import dan
penyalahgunaan lain. Oleh kerana cukai ini dikenakan kepada pengunaan, dan bukan
atas modal, ia akan merangsang simpanan dan pelaburan yang lebih besar.
Cukai ini tidak akan membebankan golongan
berpendapatan rendah. Beberapa barangan keperluan dan perkhidmatan serta
perniagaan kecil akan dikecualikan daripada cuka. Kadar SST yang dicadangkan
akan berada di bawah 10% yang lebih rendah daripada kadar cukai jualan sedia ada.
Walau bagaimanapun, sebelum cadangan ini dilaksanakan, Kementerian Kewangan akan
berunding dengan semua pihak yang berkaitan. Ini adalah perlu untuk mengelakkan
sebarang salah faham mungkin bahawa cadangan ini adalah semata-mata berasaskan
pembaharuan cukai negera lain. Kita mesti yakin bahawa sistem cukai kita adalah
cekap dan sesuai untuk kita. Walau bagaimanapun, kita akan terus memperkenalkan
perubahan untuk menjadikannya lebih relevan kepada keperluan kita. Sementara itu,
jentera pentadbiran Jabatan Kastam Diraja dan Eksais Diraja akan diperkuatkan
dan diubahsuai untuk meningkatkan akauntabiliti kecekapan dan keupayaan untuk
menghadapi sebarang tanggungjawab diberikan
YB Dato’ seri Anwar Ibrahim
Menteri Kewangan Malaysia
30 oktober 1992
Petikan Ucapan Bajet 1989
Pengurangan dalam cukai langsung yang saya cadangkan akan membawa kepada
kerugian besar dalam pungutan cukai, dan dengan peningkatan dalam perbelanjaan,
tidak ada alternatif lain tetapi untuk mengukuhkan sumber pendapatan kami. Dalam
konteks ini cukai jualan dalam bentuk yang sedia adalah terhad dalam skop dan
mempunyai beberapa kelemahan yang wujud yang telah menyebabkan kehilangan hasil
Kerajaan. Untuk mengatasi kelemahan itu, terdapat merit dalam mempertimbangkan
Cukai Nilai Ditambah (VAT), yang merupakan cukai yang menyeluruh dan saksama dan
yang, pada hakikatnya, telah diterima pakai oleh kira-kira 39 buah negara. Kadar
dan skop cukai boleh distrukturkan sedemikian rupa bahawa ia tidak mempunyai
kesan yang besar kepada harga barang pengguna. Peruntukan tertentu juga boleh
dibuat untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan perusahaan
kecil-kecilan supaya tidak terjejas oleh cukai ini. Bagaimanapun, terdapat
implikasi berkaitan dengan VAT yang perlu dikaji selanjutnya sebelum ia boleh
menggantikan cukai jualan yang sedia ada.
YB Tun Daim Zainuddin
Menteri Kewangan Malaysia
21 Oktober 1988